Be bob a lula, bring me back my Cadillac.

Včera po několikatýdenním čekání dorazil pár páskových mikrofonů Cascade Fat Head II, které jsem objednal přes Atlas Audio u USA – kdyby někdo sháněl spolehlivého prodejce ze zámoží, Brijitte z Atlas Audio je milá slečna nebo paní, která odpovídá obratem na všechny dotazy zboží posílá tak, jak slíbí.

Páskové mikrofony, téměř vyhynulí dynosauři studií především 30. až 50. let, se v masovém měřítku vracejí do hry. Důvod je prozaický. Všechno nám to zní hnusně digitálně a tak je páskový mikrofon se svým ultra-analogovým přednesem další logický krok po elektronkových předzesilovačích a kompresorech. Fat Head II se pomalů stává (především v projektovýh studiích v USA, kde je lépe k dostání) standardem tam, kde se jím nemůže stát Royer kvůli své ceně, resp. díky poměru cena/zvuk. Fat Head II, tedy pár, který jsem si objednal, dorazil v aluminiovém kufru se dvěma profesionálními shockmounty (zpracováním na úrovni např. držáku na AKG C414) a Blumlein stereo-setupem – tedy držákem, na který umístíte oba mikrofony proti sobě v úhlu 90° pro stereofonní nahrávání.

This slideshow requires JavaScript.

Mikrofony se dodávají se třemi různými transformátory: standardním, Lundahl (použitý v předcházejícím videu) a Cinemag. Objednal jsem standardní transformátor od výrobce – cena s transformátorem Lundahl je nepřiměřeně vyšší – když byste se rozhodli vyměnit transformátyry sami, ušetříte cca 100 dolarů na jednom mikrofonu. Verze s Lundahl transformátorem má posunutou hranici na horním konci frekvenčního spektra, takže je určitě vhodnější, kdybyste se rozhodli používat Fat Head II např. na zpěv, mluvené slovo, ale třeba i flétnu nebo jiné nástroje, kde je dobré zachytit co nejširší spektrum. V případě použití pro el. kytaru nebo bicí overheady naopak oceníte měkký, starý zvuk tovární konfigurace.

V tomhle mega-rozstřelu serveru Recording hacks se utkali ribbon mikrofony za 60.000$ a pánové udělali hodně, aby si člověk mohl porovnat asi nejširší spektrum nejčastějších ribbon mikrofonů.

Tady uslyšíte porovnání na zvuku čisté elektrické kytary – Nash Guitars Telecaster přes Fender Deluxe Reverb a najdete tam i porovnání s SM57. Royer R-121 má v tomhle testu určitě zřetelnější výšky, ale jejich nedostatek u Cascade Fat Head II nelze brát jako jednoznačný nedostatek.

Zábavná část je voice-over. Tam se s většinou páskových mikrofonů propadnete do první poloviny 20. století a s Fat Head II to rozhodně není nepříjemná cesta časem – dokážu si představit favorizování tohodle “vintage” zvuku (jedno z mála použití tohodle slova, kdy skutečně dává smysl) i při nahrávání ne-retro hlasu nebo zpěvu.

Na zkreslené elektrické kytaře je pak zřetelně slyšet, proč kombinace SM57 a ribbonu dělá to, co by si většina kytaristů přála slyšet v režii, když donahraje svůj part a “jde si to poslechnout”.

S Fat Head II natočíte úspěšně i slabší zdroje zvuku, jako je například akustická kytara, ale musíte mít kvalitní pre-amp s množstvím čistéha gainu bez šumu. To pomůže vyřešit předzesilovač před předzesilovačem, resp. obvyklým channel stripem. Firma Cloud, specializující se na remaky starých ribbonů, dělá Cloudlifter pro jeden nebo pár mikrofonů, který vám na vstupu přidá 20dB, ale je také spíš doménou USA a není zrovna nejlevnější. Já se rozhodl pro kopii mikrofonního pre-ampu, který vyráběl Neumann v padesátých letech. Firma Triton Audio vyrábí malinké fantomem napájené předzesilovače Fet Head (!) a ty se k mým mikrofonům prostě hodily názvem. Navíc je zapojíte rovnou do mikrofonu, takže si ušetříte jeden kabel. Ribbon mikrofony můžete zničit fantomovým napájením, takže Fet Head funguje i jako výborná ochrana mikrofonu proti nechtěnému 48V atentátu. Fet Head jsem zatím odzkoušel na SM57 a jsem celkem nadšen – najednou máte pocit, že používáte mikrofon jiné cenové kategorie a asi bych s tím klidně natáčel i sólový zpěv. SM57 ožila a kromě zesílení jsem měl subjektivně dojem, že je i detailnější, než předtím.

Fat Head ale poslouží pro dneska už spíš alternativní způsoby nahrávání, jak ukazuje následující video. Celá kapela nahrávala mono na jeden mikrofon Fat Head umístěný uprostřed. A jak říkal Phil Spector, “stereo je pro buzíky” (což bylo značne nekorektní):

0 Responses to “Be bob a lula, bring me back my Cadillac.”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s




Martin Destroyer

prikryl@me.com
directors@mods.cz
prostitutes@theprostitutes.org

Skype: martindestroyer
iChat: prikryl@mac.com

RSS The Prostitutes

  • An error has occurred; the feed is probably down. Try again later.

Twitter

Error: Twitter did not respond. Please wait a few minutes and refresh this page.

Flickr Photos


%d bloggers like this: